Inny język jest jak inne spojrzenie na świat Federico Fellini

 

W dzisiejszych czasach język angielski pełni ważną rolę w edukacji, ponieważ pełni funkcję międzynarodowego języka komunikacji. Obecnie stał się ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej, bo przecież uczą się go coraz młodsze dzieci. W przypadku dzieci w wieku przedszkolnym nauczanie musi się wiązać z zabawą i to właśnie przedszkole jest miejscem, gdzie nauka nie może być postrzegana jako przymus, czy obowiązek. Edukacja dzieci w tym wieku powinna być realizowana jako proces, który dzieje się niejako samoistnie, niezauważony, a przy tym owocny. Świat języka angielskiego daje wielkie możliwości nazywania tych samych rzeczy inaczej – daje nową moc i nowy sposób postrzegania rzeczywistości.

W grupie „Promyki” od miesiąca marca prowadzona była Innowacja pedagogiczna „I can do it!”. Głównym celem innowacji było wprowadzenie dziecka w świat nauki języka obcego poprzez aktywną zabawę i osłuchanie z językiem angielskim każdego dnia podczas codziennych czynności rutynowych. W pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym najważniejsze są potrzeby dzieci, dlatego nauka języka angielskiego opierała się na zabawie (podstawowej działalności dziecka w wieku przedszkolnym) oraz ćwiczeniach, które dzieci w tym wieku lubią najbardziej (odgrywanie ról, zabawy ruchowe, zabawy ze śpiewem, gry i zabawy sytuacyjne). Opracowana innowacja zawiera treści zintegrowane z głównymi obszarami edukacji przedszkolnej (np. z obszarem edukacji ruchowej, muzycznej, przyrodniczej czy społeczno – moralnej).

Projekt bazuje na wrodzonych zdolnościach małych dzieci do poznawania języka w sposób naturalny, spontaniczny poprzez codzienny kontakt z językiem. Istotnym elementem innowacji jest codzienne obcowanie dzieci z językiem angielskim, śpiewanie piosenek, recytowanie rymowanek, uczestniczenie w anglojęzycznych zabawach.

Zapraszam do galerii, gdzie jest fotorelacja z ostatniej części innowacji: zintegrowanych zajęć przedmiotowo-językowych w oparciu o „The very hungry catapillar” by E. Carle oraz o metodę Doroty Dziamskiej.

W dniu 11 czerwca 2021r. dzieci z grup "SKRZATY" i "PROMYKI" wspólnie z Rodzicami spotkały się w gospodarstwie agroturystycznym w Bogdańczowicach.

Celem spotkania było wspólne spędzenie czasu w oraz pożegnanie z kolegami z okazji zakończenia edukacji przedszkolnej.Właściciele gospodarstwa przygotowali dla dzieci wiele atrakcji. Po obejrzeniu terenu zaproponowali przedszkolakom przejażdżkę traktorem. Podczas jazdy Pan Witold opowiadał o historii tych ziem. W pewnym momencie traktor zatrzymał się i nie chciał jechać dalej, ale po zaśpiewaniu piosenki przez dzieci ruszył w dalszą drogę. Wychowawczynie zorganizowały zawody sportowe, a wśród dyscyplin największą frajdą okazały się skoki w workach. Nie zabrakło też pysznych drożdżówek, chleba ze smalcem i ogórkiem oraz pieczonych kiełbasek na grillu.

Przedszkolaki na długo zapamiętają tak miło spędzony czas.

Niezwykle istotnym elementem rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym jest jego silna potrzeba kontaktu z naturą. Taką przestrzeń stanowi pierwsze i najbliższe dziecku środowisko przyrodnicze – ogród przedszkolny.

18 czerwca dzieci z grupy „Motylki” oraz z grupy „Misie” stworzyły w ogrodzie strefę: smaku, węchu i dotyku w ramach Innowacji Pedagogicznej „Zaczarowany ogród”. Strefa stymulująca zmysł węchu ma na celu wpływać na emocje dziecka, uwrażliwić je, odprężać i uspokajać. W tej strefie dziecko powinno odkrywać zapachy i identyfikować je z danymi roślinami. Ale nie tylko zapach roślin stymuluje zmysł węchu. Należy pamiętać, że ta strefa w ogrodzie jest silnie skorelowana ze strefą smaku. Dzieci zasadziły w ogrodzie : rośliny intensywnie pachnące; nagietek, lawendę; rośliny ziołowe (które można znaleźć także w strefie stymulującej zmysł smaku) tj. tymianek, szałwia, mięta, oregano, majeranek, cząber; krzew intensywnie pachnący, zwabiający motyle : budleja Dawida; Czekamy teraz na efekty naszych działań.

 

 W poniedziałek 07.06.2021r gościliśmy w przedszkolu grupę seniorów, którzy przybyli do nas w ramach własnej akcji „ Seniorzy czytają bajki dzieciom”.

Spotkanie odbyło się w holu, gdzie dzieci z najstarszych grup: „Promyki”i „Stokrotki” poznały naszych gości. Z zaciekawieniem wysłuchały opowiadania pana Stanisława o dawnych czasach jego dzieciństwa, przyglądając się dawnym fotografiom. Pani Alicja pięknym głosem przeczytała bajkę, za którą dzieci podziękowały gromkimi brawami. „Promyki „ i „Stokrotki” zaprezentowały się śpiewając babciom i dziadkom piosenki z repertuaru przedszkolnego: „Ziemia zielona wyspa, „Wiosna w błękitnej sukience”,Słoneczko mocno świeci” z elementami ruchu oraz „ Babciu, dziadku- kocham was”. Spotkanie odbyło się z zachowaniem środków ostrożności i przyjęcie prezentu – słodyczy dla dzieci odbyło się do rąk nauczycielki. Wdzięczne starszaki przekazały w geście podziękowania zrobione kwiatki oraz oficjalne podziękowanie.

Spotkanie odbyło się w spokojnej, miłej i serdecznej atmosferze.

Strona 36 z 65